שאלות ברפורמת צדק תחבורתי

מנכל אחד

Active member
למה עשו אותה בכלל? עכשו נהיה זול להחריד, עדיף להעלות מחיר במקום ולשפר את השירות בעיקר תדירויות ונתצים
למה לא שאלת את אותה השאלה על "דרך שווה"?
רפורמת דרך שווה ניתקה את המשוואה של נוסעים = הכנסות, הכנסות = תדירות שירות
 

Ccyclist

Well-known member
למה לא שאלת את אותה השאלה על "דרך שווה"?
רפורמת דרך שווה ניתקה את המשוואה של נוסעים = הכנסות, הכנסות = תדירות שירות

כירטוס גלובלי קיים כבר 35 שנה, כאשר יצרו את החופשי - חודשי.

תשלומי נסיעה בודדת בערך צבור בשיטה הקודמת השתלמו רק לאוכלוסיות על פרופילי הנחה. לנוסעים קבועים בפרופיל רגיל ומחיר מלא תמיד השתלם יותר להחזיק בכרטיס תקופתי.

כשקובעים רמת מחירים לחופשי חודשי מחשבים אותו לפי ממוצע נסיעות חודשי. המערכת לא מופסדת גם אם יש נוסעים שנוסעים יותר מהממוצע.

דרך שווה העלתה את מחירי הנסיעה ברכבת, מה שעקרונית נכון לעשות כי בכל מקום שאני מכיר הרכבת יקרה יותר מהאוטובוסים. מצד שני לעבור ממצב שמחיר הנסיעה ברכבת היה זהה לנסיעה באוטובוס, יחס של 1:1 ליחס הנוכחי של 1:2.7 (610÷225=2.7111) זו קפיצת מחירים גבוהה מאד.

על הנחת הפריפריה של מיכאלי אפשר להתווכח - מצד אחד ההנחה לא תקפה לנסיעה למרכז ולכן אין בה גישור אמיתי על המרחקים. מצד שני היא מכירה בצרכים חברתיים בנסיעות בתוך אזורים מרוחקים יותר בארץ.

מה שהרפורמה של רגב עושה זה לתת הנחות סוציאליות גורפות לפי ישוב לא פריפריאלי, גם לנוסעים שמסוגלים לשלם מחיר מלא. זאת כאשר יש כבר פרופילי הנחה לזכאי ביטוח לאומי שיש להם צורך אישי בהנחות.

נוסע בפרופיל רגיל משלם כ 30% מעלות הנסיעה, 70% מהעלות היא סיבסוד ממשלתי. נוסע בפרופיל עם הנחת 50% (נוער, אזרח וותיק מתחת ל 75, פריפריה) משלם למעשה 15% והסיבסוד הוא 85%. לנוסעים בגיל 75 הסיבסוד הוא 100% ככל שמרחיבים את מעגל הנוסעים המסובסדים מעבירים את רמת הסיבסוד לתח"צ מאזור ה 75%+ לכיוון אזור ה 80% ומעלה. משום שכל התחום מסובסד - אי אפשר להגדיל הכנסות מנסיעות נוסע כי כל נסיעה מצריכה יותר סיבסוד ממשלתי, בייחוד בפרופילים המסובסדים. צריך לראות את הטובה החברתית של מערכת התח"צ למשק - היכולת להגיע ממקום למקום, הורדת הפקקים והעומס על העובדים וכו'.
 

מנכל אחד

Active member
כירטוס גלובלי קיים כבר 35 שנה, כאשר יצרו את החופשי - חודשי.

תשלומי נסיעה בודדת בערך צבור בשיטה הקודמת השתלמו רק לאוכלוסיות על פרופילי הנחה. לנוסעים קבועים בפרופיל רגיל ומחיר מלא תמיד השתלם יותר להחזיק בכרטיס תקופתי.

כשקובעים רמת מחירים לחופשי חודשי מחשבים אותו לפי ממוצע נסיעות חודשי. המערכת לא מופסדת גם אם יש נוסעים שנוסעים יותר מהממוצע.

דרך שווה העלתה את מחירי הנסיעה ברכבת, מה שעקרונית נכון לעשות כי בכל מקום שאני מכיר הרכבת יקרה יותר מהאוטובוסים. מצד שני לעבור ממצב שמחיר הנסיעה ברכבת היה זהה לנסיעה באוטובוס, יחס של 1:1 ליחס הנוכחי של 1:2.7 (610÷225=2.7111) זו קפיצת מחירים גבוהה מאד.

על הנחת הפריפריה של מיכאלי אפשר להתווכח - מצד אחד ההנחה לא תקפה לנסיעה למרכז ולכן אין בה גישור אמיתי על המרחקים. מצד שני היא מכירה בצרכים חברתיים בנסיעות בתוך אזורים מרוחקים יותר בארץ.

מה שהרפורמה של רגב עושה זה לתת הנחות סוציאליות גורפות לפי ישוב לא פריפריאלי, גם לנוסעים שמסוגלים לשלם מחיר מלא. זאת כאשר יש כבר פרופילי הנחה לזכאי ביטוח לאומי שיש להם צורך אישי בהנחות.

נוסע בפרופיל רגיל משלם כ 30% מעלות הנסיעה, 70% מהעלות היא סיבסוד ממשלתי. נוסע בפרופיל עם הנחת 50% (נוער, אזרח וותיק מתחת ל 75, פריפריה) משלם למעשה 15% והסיבסוד הוא 85%. לנוסעים בגיל 75 הסיבסוד הוא 100% ככל שמרחיבים את מעגל הנוסעים המסובסדים מעבירים את רמת הסיבסוד לתח"צ מאזור ה 75%+ לכיוון אזור ה 80% ומעלה. משום שכל התחום מסובסד - אי אפשר להגדיל הכנסות מנסיעות נוסע כי כל נסיעה מצריכה יותר סיבסוד ממשלתי, בייחוד בפרופילים המסובסדים. צריך לראות את הטובה החברתית של מערכת התח"צ למשק - היכולת להגיע ממקום למקום, הורדת הפקקים והעומס על העובדים וכו'.
הבעיה מתחילה בנסיעות בינעירוניות, מהסוג שמעטים נוסעים בה בתדירות יומית, ולכן אין היגיון לכלול אותה בכרטיס חופשי חודשי.
מיכאלי העלתה את מחיר החופשי בעשרה שקלים וכללה בו אפשרות לנסיעה בכל הארץ, השינוי הזה העמיק את הסבסוד באופן משמעותי.
שנסיעות ארוכות נוסעות הרבה ק"מ, ועולות למשרד התחבורה בהתאם.
בעבר עליה בביקושים תרמה לעליה בהכנסות ואפשרה את התגבור, כיום עליה במספר הנוסעים לא תורמת לעליה בהכנסות, ומצריכה את הגדלת תקציב הסבסוד, זה כל הסיפור על רגל אחת.
מירי רגב לא המציאה את הרעיון, אלא רק החריפה את הבעיה.
 

Ccyclist

Well-known member
הבעיה מתחילה בנסיעות בינעירוניות, מהסוג שמעטים נוסעים בה בתדירות יומית, ולכן אין היגיון לכלול אותה בכרטיס חופשי חודשי.
מיכאלי העלתה את מחיר החופשי בעשרה שקלים וכללה בו אפשרות לנסיעה בכל הארץ, השינוי הזה העמיק את הסבסוד באופן משמעותי.
שנסיעות ארוכות נוסעות הרבה ק"מ, ועולות למשרד התחבורה בהתאם.
בעבר עליה בביקושים תרמה לעליה בהכנסות ואפשרה את התגבור, כיום עליה במספר הנוסעים לא תורמת לעליה בהכנסות, ומצריכה את הגדלת תקציב הסבסוד, זה כל הסיפור על רגל אחת.
מירי רגב לא המציאה את הרעיון, אלא רק החריפה את הבעיה.

תזכור שהקווים החביבים עליך כלולים בהסדר, וזו דרך לתת הנחה גורפת למשתמשיהם.

סטטיסטית מרבית האוכלוסייה חייה את חייה בקרבת מקום מגוריה. נסיעות בינעירוניות הן עניין של פעם ב. מי שנוסעים באופן תדיר למרכז מעדיפים את הרכבת ומשלמים בשיטה החדשה בין פי 2 לפי 3 על חודשי כולל רכבת. החישוב של משרד התחבורה הוא שהתועלת מסיבסוד האוטובוסים הבינעירוניים נמוך מהנזק.
 

מנכל אחד

Active member
תזכור שהקווים החביבים עליך כלולים בהסדר, וזו דרך לתת הנחה גורפת למשתמשיהם.

סטטיסטית מרבית האוכלוסייה חייה את חייה בקרבת מקום מגוריה. נסיעות בינעירוניות הן עניין של פעם ב. מי שנוסעים באופן תדיר למרכז מעדיפים את הרכבת ומשלמים בשיטה החדשה בין פי 2 לפי 3 על חודשי כולל רכבת. החישוב של משרד התחבורה הוא שהתועלת מסיבסוד האוטובוסים הבינעירוניים נמוך מהנזק.
בגלל שנסיעות בינעירוניות הם לא דבר שבשגרה, אז אין בהכללה שלהם בתוך הכרטיס החודשי עידוד לנסיעה בתחבורה ציבורית.
מאידך, ההכנסה אינה עולה כאשר הביקוש עולה.

אין לי מושג על מה אתה מסתמך כשאני אומר שמשרד התחבורה חישב שהתועלת בנסיעות חינם בבינעירוני עבור רוכשי החופשי חודשי נמוכים מהנזק.
 

Ccyclist

Well-known member
בגלל שנסיעות בינעירוניות הם לא דבר שבשגרה, אז אין בהכללה שלהם בתוך הכרטיס החודשי עידוד לנסיעה בתחבורה ציבורית.
מאידך, ההכנסה אינה עולה כאשר הביקוש עולה.

אין לי מושג על מה אתה מסתמך כשאני אומר שמשרד התחבורה חישב שהתועלת בנסיעות חינם בבינעירוני עבור רוכשי החופשי חודשי נמוכים מהנזק.

אפקט המעלית. בגיל 11, בחופש הגדול, עברתי לבניין עם מעלית וכמובן שבשבוע - שבועיים הראשונים השתמשתי בה מעל ומעבר, כולל לקומה העליונה. האפקט התעצם בזכות העובדה שחבר מגילה ומשפחתו עברו גם הם לשכונה וכן משפחה בבניין שילדיהם נהיו חברים די מהר. בהתחלה ההורים קצת רטנו, אבל השכנים אמרו להם שזה נורמאלי לחלוטין להתלהב מדבר חדש וזמין. אחרי שבועיים שלושה, ובהחלט בחודש השני כבר קיבלנו את המעלית כמובנת מאליה והשתמשנו בה כשהיינו צריכים.

אותו הדבר תקף לתעריפי תשלום גלובלי בתח"צ. מי שנותן אותם יודע שהנוסע הממוצע לא ישב כל היום בתח"צ תוך ניצול כל הקווים בטווח שקנה, אלא יסע נסיעות לפי סדר היום שלו. הרשויות יודעות גם מה החריגות מהממוצע שיוצרות את הממוצע, והמחיר מוצב ברמה שגם אותם הנוסעים שנוסעים מעל לממוצע לא ישברו את הפיננסים של המערכת.

התועלת הציבורית של מודל המנוי הגלובלי, בהשוואה למודל תשלום פר נסיעה היא שהציבור לא צריך לחשב כל נסיעה ונסיעה וכתוצאה - יכול להעדיף ולהסתמך עליה. התועלת למערכת היא שבמקום להתקיים מנסיעות בודדות - יש לה מנויים.
 

יעיש התימני

Active member
כירטוס גלובלי קיים כבר 35 שנה, כאשר יצרו את החופשי - חודשי.

תשלומי נסיעה בודדת בערך צבור בשיטה הקודמת השתלמו רק לאוכלוסיות על פרופילי הנחה. לנוסעים קבועים בפרופיל רגיל ומחיר מלא תמיד השתלם יותר להחזיק בכרטיס תקופתי.

כשקובעים רמת מחירים לחופשי חודשי מחשבים אותו לפי ממוצע נסיעות חודשי. המערכת לא מופסדת גם אם יש נוסעים שנוסעים יותר מהממוצע.

דרך שווה העלתה את מחירי הנסיעה ברכבת, מה שעקרונית נכון לעשות כי בכל מקום שאני מכיר הרכבת יקרה יותר מהאוטובוסים. מצד שני לעבור ממצב שמחיר הנסיעה ברכבת היה זהה לנסיעה באוטובוס, יחס של 1:1 ליחס הנוכחי של 1:2.7 (610÷225=2.7111) זו קפיצת מחירים גבוהה מאד.

על הנחת הפריפריה של מיכאלי אפשר להתווכח - מצד אחד ההנחה לא תקפה לנסיעה למרכז ולכן אין בה גישור אמיתי על המרחקים. מצד שני היא מכירה בצרכים חברתיים בנסיעות בתוך אזורים מרוחקים יותר בארץ.

מה שהרפורמה של רגב עושה זה לתת הנחות סוציאליות גורפות לפי ישוב לא פריפריאלי, גם לנוסעים שמסוגלים לשלם מחיר מלא. זאת כאשר יש כבר פרופילי הנחה לזכאי ביטוח לאומי שיש להם צורך אישי בהנחות.

נוסע בפרופיל רגיל משלם כ 30% מעלות הנסיעה, 70% מהעלות היא סיבסוד ממשלתי. נוסע בפרופיל עם הנחת 50% (נוער, אזרח וותיק מתחת ל 75, פריפריה) משלם למעשה 15% והסיבסוד הוא 85%. לנוסעים בגיל 75 הסיבסוד הוא 100% ככל שמרחיבים את מעגל הנוסעים המסובסדים מעבירים את רמת הסיבסוד לתח"צ מאזור ה 75%+ לכיוון אזור ה 80% ומעלה. משום שכל התחום מסובסד - אי אפשר להגדיל הכנסות מנסיעות נוסע כי כל נסיעה מצריכה יותר סיבסוד ממשלתי, בייחוד בפרופילים המסובסדים. צריך לראות את הטובה החברתית של מערכת התח"צ למשק - היכולת להגיע ממקום למקום, הורדת הפקקים והעומס על העובדים וכו'.
מגיל 75 הנסיעות חינם? גם ברק"ל וברכבת ישראל?
 

Ccyclist

Well-known member
מגיל 75 הנסיעות חינם? גם ברק"ל וברכבת ישראל?

כן, מאז אוגוסט 2022 אזרחים מעל 75 זכאים להוציא "רב קו זהב" המקנה נסיעה חינם בכל אמצעי התחבורה בארץ - אוטובוסים, רכבות, רק"ל, הרכבלית בחיפה. להבנתי זה לא תקף לרכבלים תיירותיים כמו מצדה או סטלה מאריס.


הוויכוח הפוליטי הוא איך לתת את ההנחה לכל הפנסיונרים. רגב ניסתה להרחיב את ההנחה מבלי למצוא מקורות מימון והאוצר כמובן שלא נתן לה לקחת כספים ללא תיאום על דעת עצמה.
 
למה לא שאלת את אותה השאלה על "דרך שווה"?
רפורמת דרך שווה ניתקה את המשוואה של נוסעים = הכנסות, הכנסות = תדירות שירות
whataboutism אני מניח שיש עוד מקרים שבהם השירות הממשלתי זול מידי ולא שאלתי , עמכם הסליחה :)
לפני דרך שווה היה בלגן תעריפים ואפליות והעדפות פסולות, האחדת תעריפים, מה ששוב מנסים לעשות כאן.
בדרך שווה המחירים היו יותר יקרים ולפני האינפלציה עדיף להמשיך את המצב הקודם רק לעדכן מחירים בעקבות ההתייקרויות ולשפר תדירות.
 
למעלה