חג הפסח הוא כנראה המועד המזוהה באופן המובהק ביותר עם ההיסטוריה היהודית

יעלקר

Well-known member
מנהל

חג הפסח הוא כנראה המועד המזוהה באופן המובהק ביותר עם ההיסטוריה היהודית. מלבד יציאת מצרים ותקופת העבדות, הגדת הפסח מקפלת בתוכה תקופות שונות בעם ישראל, החל מתקופת האבות והאימהות, דרך תקופת המקדש וקרבן הפסח ועד למרד בר כוכבא ולתנאים שהסבו בבני ברק. היכולת לעורר עניין בקרב הילדים ולעודד אותם לשאול שאלות טמונה בתידלוק הסקרנות ובפתיחת פתח אל עברו העשיר של עם ישראל ובסוגיות היסטוריות הנוגעות באופן עכשווי ורלוונטי לימינו.
שלושה ספרי ילדים חדשים שואבים השראה מן ההסטוריה היהודית ומציעים ערכים כמו אומץ, מסירות, תושיה ומנהיגות ומאפשרים לקהל הצעיר לפגוש את העבר של עם ישראל מתוך פרספקטיבה אמנותית ויצירתית.
א.
איך שורדים מבול? איך מתגברים על חששות? למה טוב לצחוק? מה אפשר ללמוד מחיות? על השאלות הללו ועל עוד אחרות וטובות עונה הספר דרך סיפורן של דמויות מהתנ"ך ועל הדרך מציע תובנות ומסרים שאפשר ללמוד מהן. בין הדמויות אברהם, שרה, יוסף, מרים, אליהו הנביא, רות, אסתר וגם בלעם ואתונו – כולן מאויירות בסגנונו הייחודי של פיבן, העושה שימוש בחפצים כדי ליצור דיוקנאות. כמו בספרו הקודם של פיבן, 'ממה עשויים ראשי ממשלה', שסיפר את סיפורם של ראשי ממשלות ישראל לדורותיהם באמצעות פורטרט חפצים חכם , וגם כאן – הדמויות מסופרות לא רק דרך הטקסט אלא דרך בחירות החפצים שיש בהם כדי לספר על הדמות, מה שתורם לקריאה רובד נוסף של חווית פיענוח וחיפוש הקשרים. כך, למשל, ראשו של נח עשוי כפפה וברזלית וראשה של מרים עשוי תוף; פיו של משה העשוי אזיקים ופיו של בלעם עשוי אסלה; גוליית עמוס באבנים בעוד דוד מתהדר באובייקטים המסמלים חריפות ותבונה. הספר הוא תוצר של חברותא משותפת בין הכט-קולר ופיבן, שהתעמקו יחד בלימוד התנ"ך, ובסוף הספר הם הוסיפו הרחבות נוספות על הדמויות.
איך שורדים מבול - ועוד עצות שימושיות מהתנ"ך
כתבו: חנוך פיבן ושירה בכט-קולר
אייר בחפצים: חנוך פיבן
בהוצאת שוקן
ב.
הגמרא היא ליבו של קנון הספרים היהודי, ועיבודים לאגדתות מתוך הגמרא מוכרים לילדים דרך קלאסיקות כמו 'כה עשו חכמינו' המיתולוגי ובהמשך גם 'חכמינו לימינו' של אורי אורבך ז"ל. סדרת 'בבא' של שי צ'רקה ממשיכה בחינניות רבה את מלאכת העיבוד לילדים, בגרסת קומיקס רוויית הומור ששואבת השראה מהאגדה ומהתלמוד. עלילת הספר נסובה סביב הצפה מסתורית שפוקדת את ירושלים, ואף אחד אינו יודע מה מקור ההצפה. בהרפתקה מסעירה ומשעשעת, צ'רקה מתבסס על אגדתא מן התלמוד הבבלי העוסקת במי התהום שאיימו להציף את העולם וכדי להוריד את המים אמר דוד המלך חמישה עשר שירי מעלות.
המרת האגדתא לקומיקס נגיש הוא אתגר מדרשי ואמנותי והתוצאה מרהיבה. מעבר לעלילה הבנויה היטב ולגלריית דמויות מוכרת ואהודה, צ'רקה עושה שימוש בצבעוניות שונה כדי להפריד בין תקופות ושכבות זמן שונות – החלטה אמנותית יפה ומדוייקת. הטון הקליל והמחוייך, ההומור השזור בקווים העגולים, הקריצות השזורות במילים, כל אלה הופכים את הסיפור לקומיקס בית מדרשי ולמפגש מהנה ובלתי אמצעי עם האגדתות, הרבה לפני שילדים יפגשו את הטקסטים האלה בבגרותם.
בבא בהצפה
כתב ואייר: שי צ'רקה
בהוצאת מודן
ג.
בשנת 1944 יצאו אליהו בית צורי ואליהו חכים אל קהיר. משימתם של השניים, חברי מחתרת הלח"י, היתה להתנקש בלורד מוין, שר המושבות הבריטי שמנע כניסת אוניות מעפילים לארץ ישראל. האירוע הפך לאחת הפרשיות ההיסטוריות הבולטות של ימי המחתרות וסיפורם של השניים מוגש כעת בקומיקס המספר את סיפור ההתנקשות ולרגל 80 שנה לציון הפעולה. בפתיחת הספר ובסיומו מופיעים קטעים מן העיתונות העברית של אותם שנים. צילומי השחור-לבן, יחד עם הפונטים העתיקים, תורמים לניחוח ההיסטורי האותנטי ולפרטים נוספים העוטפים את הסיפור. ברמה הטקסטואלית, הסיפור לא רק מביא את הרובד הלאומי, אלא מצליח לתת נופך אישי מעולמן הפרטי של הדמויות. כך למשל, הקונפליקט בין אליהו בית צורי ואביו על רקע היעדרויותיו מבית הספר מביאות גם את הפרספקטיבה המשפחתית, ועיסוקו בכתיבה ובתרגום שירה מאיר את הצד האמנותי בדמותו. אליהו חכים ניכר ביצירתיות שלו כשהוא מתאמן על הליכה בעיניים קשורות ובנאמנות העמוקה שלו לחברו כשהוא לא נוטש אותו בפציעתו, גם כשהוא יכול למלט את נפשו ולהינצל. בסגנון ריאליסטי מובהק, האיור מצטיין באיכות כמעט קולנועית, בקומפוזיציות מגוונות ובעושר של פרטים. התחקיר הויזואלי ניכר היטב באיפיון הדמויות, הלבוש והריהוט, והצבעוניות עתירת הצללים מוסיפה נופך של מסתורין ומתח. גלריית הדמויות כוללת אישים מרכזיים בלח"י כמו יצחק שמיר ומזמנת קפיצה קטנה אל אחת הפרשיות ההיסטוריות שהפכו לנקודת ציון בתקופה הסוערת שלפני קום המדינה.
מעשה בשני אליהו
כתב: שלומי שטרן
אייר: ג'קי ירחי
בהוצאת עציון / סלומון שטרן


1715099124208.png 1715099146499.png 1715099178327.png
באדיבות חולם קטן
 
למעלה